Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

vrijdag, mei 26, 2006

Naam : Marja Baseler


Dit is mijn zus. Zoals al geschreven de bekende kinderboeken schrijfster. Marja Baseler is haar adres



Persoonlijk paspoort
Naam : Marja Baseler
Geboortedatum : 23 juni 1959
Kinderen : 2 zoons
Lievelingseten : Indisch en patat (niet tegelijk)
Hobby’s : accordeon spelen, lezen, boeken schrijven, dansen
Sport : hardlopen
Gek op : chocola
Hekel aan : hondenpoep op straat

Wie ben ik?
Als kind was ik al gek op boeken. Ik las álle boeken uit de bibliotheek. Zelfs heb ik een keer een voorleeswedstrijd gewonnen. Daarvoor kreeg ik een sprookjesboek én een gratis abonnement op de bibliotheek.

Ik kom uit een gezin met vier kinderen en heb een Nederlandse moeder en een Indische vader--> Louis Baseler. Mijn eerste baan was als juf op een school voor speciaal onderwijs. Daarna heb ik pedagogiek gestudeerd. Op die opleiding leer je alles over kinderen. Ook heb ik veel gereisd.

Natuurlijk ben ik ook in Indonesië geweest, het land waar mijn vader vandaan komt. Later werd ik docent op een opleidingsschool voor ziekenverzorgenden. Daar maakte ik zelf het lesmateriaal voor de leerlingen. Ik probeerde moeilijke dingen zo op te schrijven dat het makkelijk lijkt.

Schrijven begon ik steeds leuker te vinden. Ik ben toen eerst schoolboeken en daarna kinderboeken gaan schrijven. Nu ben ik schrijfster van beroep.

Waar woon ik?
Ik ben geboren in Dordrecht. Daarna heb ik nog in Dongen, Huybergen en Rotterdam gewoond. Nu woon ik met mijn man en zoons in hartje Utrecht. Ons huis is gebouwd in 1904 dus écht oud. Helemaal boven op zolder heb ik mijn werkkamer. Het is een piepklein kamertje maar wel heel erg knus. Als de kinderen naar school zijn ga ik meteen aan de slag. Dan is het lekker rustig in huis.
De kinderen nemen brood mee naar school dus ik kan de hele dag schrijven. Soms ga ik naar de bibliotheek om iets op te zoeken. Als ik op zoek ben naar een goed idee ga ik ook wel eens op een terrasje zitten in de zon. Daar komen de ideeën vanzelf aanwaaien!

Wat is er zo leuk aan schrijven?
Dat je van niets iéts maakt. In het begin heb ik niets. Niet eens een idee. Alleen maar een leeg scherm op mijn computer. Dan begin ik met schrijven. Het wordt –in mijn geval- eerst een rommeltje van allemaal losse zinnen en stukjes tekst door elkaar. Na een tijdje kan ik er zelf geen touw meer aan vast knopen. Ik zie het dan helemaal niet meer zitten. Maar dan ineens weet ik precies hoe het verder moet. Als vanzelf komen er dan steeds meer bladzijden bij. En voor ik het weet is het boek af.

Bijna af moet ik zeggen want daarna komt het moeilijkste nog. Een voorwoord schrijven én de tekst voor de achterkant van het boek. Daar heb ik een hekel aan en dat zou ik liefst over willen slaan. Als alles klaar is lever ik de tekst in bij de uitgeverij. Dat vind ik altijd wel spannend want stel dat ze het maar niks vinden! Maar gelukkig is dat nog nooit gebeurd. Dan hoor ik er wekenlang niks meer van.

Als ik de tekst heb ingeleverd is een boek nog lang niet klaar. Een tekenaar gaat aan de slag met de tekeningen. Bij mijn eerste boek zijn grappige tekeningen gemaakt door Gertie Jaquet. Zij is ook bekend van haar tekeningen in de Taptoe. Ook voor mijn andere boeken zijn beroemde tekenaars aan het werk geweest zoals Dagmar Stam en Harmen van Straaten. Daar ben ik natuurlijk wel een beetje trots op!

De mensen van de uitgeverij bedenken samen met de vormgever welk papier en wat voor soort letter bij het boek past. Ze kijken de tekst daarna ook nog een keer na op fouten. Een vormgever puzzelt net zo lang tot de tekst en tekeningen goed bij elkaar passen. Daarna wordt het boek gedrukt.

Na lang wachten wordt er dan opeens bij mij thuis aangebeld. En staat de uitgeefster voor de deur om mij het gloednieuwe boek te brengen! Meestal brengt ze ook nog een bloemetje mee. Het is dan echt feest in huis. We halen taart of we gaan poffertjes eten. Ik zet het boek op een opvallende plek in huis zodat iedereen het kan zien. Daarna ga ik elke dag wel eventjes naar de boekwinkel om te zien of het boek daar ook al ligt. Kortom, boeken schrijven is hartstikke leuk!


--------------------------------------------------------------------------------

© Patricia van der Camp heeft de foto's gemaakt en de tekeningen zijn van Dagmar Stam.

Free Counters
007counters.com
View My Stats