Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

maandag, oktober 29, 2007

kerosineleiding voor Defensie-80km.

Pernis - Schoten Aanleg van een 80 km kerosineleiding voor Defensie.

Er stroomt al vijftig jaar kerosine onder onze voeten. En nog geen klein beetje, zowat 200 tankwagens per dag. Gelukkig is een ondergrondse pijpleiding veruit het veiligste transportmiddel voor brandstoffen; statistisch gezien 300 keer veiliger dan wegtransport. Om het veilig te houden besliste de Navo de pijpleiding tussen Pernis (Rotterdam, NL) en Schoten preventief heraan te leggen.

Ook de aannemer, die onder supervisie van de militairen werkt, is onderworpen aan strikte veiligheidsnormen. De gebruikte stalen buizen, met een diameter van 25 cm, hebben een dikte van minimum 6,5 en maximum 9,5 mm. Na aanleg wordt de gehele pijpleiding onder elektrische spanning geplaatst zodat het staal niet kan roesten: kathodische bescherming heet dat in vaktermen. Elke aaneenlassing van buizen wordt onderworpen aan een driedubbele controle. Er wordt werkelijk niets aan het toeval overgelaten. En dat moet ook, want de druk die nadien ontwikkeld wordt in de leiding kan tot 80 bar gaan!

Oude pijpen...

Free Counters
007counters.com
View My Stats