Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

vrijdag, januari 08, 2010

Skaatsen op het Rammegors.

Moerkantsebaan te Huijbergen.
Op weg naar de Rammegors om met Armando te gaan skaatsen.

Lekker skaatsen voor de wind op het Rammegors.
Het gaat GOED...!

Eindelijk is het dan zover. Skaatsen met Armando op Natuurijs. Vorig jaar maart kon ik nog niet skaatsen.
Nu krijg ik zelfs van JOU een compliment!...;)
Ik had de nacht bij Cargill, en na de nachtdienst zou ik samen met Armando gaan skaatsen op de Rammegors. Heel de nacht dus naar de temperatuur gekeken en buienradar. Zag er goed uit. Om twee uur stonden we op het natuurijs van de Rammegors. We hebben bijna twee uur geskaatst. Het was -5grd. Erna het orginele programma natuurlijk.
Naar cafe "de Hoop" bij Els, altijd leuk daar. Morgen meer...
Het Rammegors is ontstaan in 1971 toen de verbinding tussen de twee eilanden Tholen en Sint Philipsland werd gelegd. Het diende als speciedepot tijdens de baggerwerkzaamheden voor de waterwerken. Door de aanleg van 2 dammen, de Krabbenkreekdam en de Oostdam, is het gebied afgesloten van de zoute Oosterschelde en het zoete Volkerak-Zoommeer.
Na voltooiing van de Oesterdam in 1986 en de Philipsdam in 1987, werd het Schelde-Rijnkanaal geheel afgesloten. Door de neerslag, het water kon niet weg, is de verzoeting van het Rammegors een feit geworden. De zoutwatervegetatie heeft plaats moeten maken voor zoetwaterplanten. Er was ook een verschuiving van steltlopers, meeuwen en sternen naar weidevogels, moerasvogels, eenden en bosvogels. Op deze manier heeft de mens een grote invloed gehad in de vorming van het Rammegors.

Free Counters
007counters.com
View My Stats