Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

zaterdag, november 11, 2006

De Klaproos.

’Poppy’ voor herdenking oorlogsslachtoffers:

Britten steggelen over hun klaproos

door Frank van Vliet

LONDEN, vrijdag
Het is een vrije keus, maar als je iemand bent in Groot-Brittannië, dan verschijn je dezer dagen niet in het openbaar zonder ’poppy’, een papieren klaproos, op de kleding. De herdenkingsdag voor Britse oorlogsslachtoffers valt op 11 november, dus draagt iedereen het symbool van the Royal Brits Legioen, dat zorgt voor het welzijn van ex-soldaten.
Wie nalaat de rode klaproos te dragen wordt neergesabeld. Niemand wordt daarbij gespaard, zo merkte onder meer de echtgenoot van prins Charles, Camilla Parker, en de BBC-nieuwslezer, Huw Edwards.
Camilla werd er in de rechtse boulevardpers van beschuldigd bij een bezoek aan Pakistan meer aandacht te schenken aan haar hoofddoek dan aan de ’poppy’. Ze was zelfs een dag gesignaleerd zonder rode klaproos en wel met de hoofddoek. Later was de poppy weer deels onder haar kleding verborgen. Ze wekte daarmee volgens de pers meer de indruk de wensen van haar islamitische gastheren te eerbiedigen dan de inzet van de Britse oud-strijders.

Borduurwerk gemaakt door mijn Oma, Oma Docters van Leeuwen.

Gezwicht
De BBC-presentator had een halve uitzending geen klaproos in zijn revers. Opeens dook de bloem wel op, wat sommigen tot de conclusie verleidde dat die ’linkse’ BBC een statement had willen maken maar was gezwicht na boze telefoontjes van kijkers. Volgens de staatsomroep lag het allemaal niet zo moeilijk: het klaproosje was gewoon uit de revers gevallen en toen dat eenmaal was opgemerkt snel weer teruggeplaatst.
Overigens heeft ook de Anglicaanse kerk zich in het debat rond de poppy gestort. Volgens een denktank van de kerk zou het beter zijn om het rode exemplaar te vervangen door een witte. Een rode bloem zou impliceren dat de verlossing via de oorlog tot stand kan komen, een witte poppy geeft aan dat dit ook via een geweldloze weg kan worden bereikt. De laatste optie past beter in de christelijke traditie.
De veteranen vinden dat een witte poppy alleen maar verwarring brengt. Het rode exemplaar, gekozen omdat de rode poppy de eerste bloem was die na de loopgravenstrijd in de Eerste Wereldoorlog weer bloeide, is vast ingeburgerd.
Jaarlijks worden er in Groot-Brittannië 36 miljoen poppies verkocht.

Klaproos detail, Oma Docters van Leeuwen.

Daarmee worden 10,5 miljoen mensen geholpen die daarvoor in aanmerking komen omdat ze aan de eis voldoen ten minste één week in de Britse strijdkrachten te hebben gediend. Het koninklijke legioen zorgt onder meer voor een extra vakantie, tehuizen voor militairen en extra inkomsten voor oud-militairen die dat nodig hebben.

Mijn Oma heeft altijd graag borduurwerk gemaakt.
Ook voor mij zoals op de foto's te zien is.
Mijn mooiste bloem is de klaproos.
Er is weken (met liefde) aan gewerkt.
Nu zit Oma Docters van Leeuwen in een verzorgingshuis.
Verzorgingshuis Chrysanthemum in Nieuwerkerk a/d Ijssel.
Hier kun je dan zien wat er nog over is van de verzorgingsstaat.
Mijn Oma is al over de 96 jaren oud.
Oma is volgens mij de oudste inwoner van Nieuwerkerk a/d Ijssel.
Mijn Opa is al jaren geleden overleden, en hij was slachter bij Teun Boer. Hij werd 87 jaar!
Verder was hij veekoopman op de veemarkt.
Handel in kalveren en schapen.
Helaas is Oma Docters van Leeuwen deze week ernstig gevallen.
We wensen Oma Docters van Leeuwen vanuit Huijbergen veel beterschap.

Louis, Susie, Angela en Laura.


Dit is mijn Oma, Oma Docters van Leeuwen.

Free Counters
007counters.com
View My Stats