Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

zondag, november 05, 2006

het Fort van Kapellen deel 1.

Google.com foto Fort Kapellen.

Toegang tot het Fort van Kapellen.

Infanterie uitgang van het Fort. Deels afgebroken.

Goede bescherming, het dak.

Op 27 november was ik opzoek naar het Fort van Kapellen. Het Fort van Kapellen ligt op een Domein van het Belgische leger. Het domein is daarom natuurlijk niet vrij toegankelijk. Jammer want ik wilde er foto's van nemen.
Gelukkig kwam ik er aan het hek in contact met Danny van den Bussche, de beheerder van het domein. Ik mocht de andere dag terugkomen. Hij wilde me het Fort laten zien. Ik heb er veel informatie van gekregen. Hij wist er alles over te vertellen. Ik heb hier een verslag van zijn verhaal. Volgende week zet ik foto's van de unieke tekeningen en fresco's uit het Fort op mijn weblog.

Danny bedankt voor je info!

Het Fort van Kapellen:

De bouw van het Fort van Kapellen werd toegelaten door de wet van 27 mei 1892. Er werd aan het Fort gewerkt tussen 1893 en 1897. Het Fort van Kapellen werd bewapend in 1900.
Het Fort van Kapellen moest de belangrijke spoorweg tussen Antwerpen en Nederland onder vuur kunnen houden. Men vreesde toen de bewapende pantsertreinen.
Het werd Fort werd betrokken door de 1ste Batterij van het 6e Artillerieregiment (ongeveer 60 manschappen).
In 1913 werd de naam gewijzigd in 1ste Batterij Vestingartillerie. In 1913 werd het Fort van Kapellen gedegradeerd tot een schans en kreeg het geen afzonderlijk garnizoen meer.

Het Fort van Kapellen heeft een trapeziumvorm waarvan de keel 300 meter bedraagt. Ook hier weer een 50 meter brede natte gracht.
De gracht werd onder vuur gehouden door vier hefkoepels met 5,7cm-kanon.
De hoofd bewapening bestond uit een draaikoepel, model St.-Chaont Cockerill, voor twee 15cm-kanonnen. Ook waren er twee pantseraffuiten voor de 21cm-houwitser.
Verder waren er twee holtraversen. Hier kon licht geschut beschutting zoeken tijdens bombardementen. Ook zijn er infanterie uitgangen van waaruit de infanterie snel de wallen kon bezetten.
De enige toegang liep door een aarden redan, over een brug naar de poort achteraan het Fort van Kapellen, zie foto:
Dit was vroeger de toegang tot het Fort van Kapellen.

De poort werd verdedigd door een roldeur en met schietgaten voorziene wachtlokalen.

Bij de mobilisatie in 1914 werd het Fort van Kapellen bezet door ongeveer een honderd manschappen, onder bevel van Lt. Aurousseau. Fort van Kapellen kwam niet in contact met de Duitsers. Toen bekend werd dat de Duitsers Antwerpen bezetten verliet het garnizoen op 9 oktober 1914 om ongeveer 20.00hr het Fort van Kapellen. De koepels werden eerst nog vernietigd. Het garnizoen wilde eerst de Schelde oversteken. Dit lukte niet. Hierna liet een groot gedeelte van het garnizoen zich interneren in Nederland.

Na wereldoorlog I werd er op de hoofdwal een mitrailleurbunker met twee schietkamers gebouwd.
Tijdens de mobilisatie van 1939 werd het Fort van Kapellen betrokken door de 5e Compagnie van het 1e Vestingsregiment, o.l.v. Luitenant R . Luyckx.
Vanaf januari 1940 door de Stafcompagnie van het 1ste bataillon van het 1ste Vestingsregiment. Ook in deze oorlog kwam het Fort van Kapellen niet in contact met de vijand. Het Fort van Kapellen werd geevacueerd tijdens de nacht van 17 op 18 mei 1940.

Na wereldoorlog II werd er door de legeroverheid een verkorte schietstand opgericht in het Fort van Kapellen. Het is nu nog steeds een militair domein. Toegang is verboden.

Met Danny van den Bussche op de foto.

Volgende week meer (o.a. foto's) over dit unieke Fort.

Free Counters
007counters.com
View My Stats