Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

maandag, oktober 23, 2006

Stelling rond Antwerpen:

Schans van Smoutakker.

Ik fiets al jaren rond in de omgeving van Huijbergen. Ga dan ook vaak de grens over. Vanaf vroeger had ik al belangstelling voor de vele bunkers van de Stelling van Antwerpen. Ik heb er in de loop der jaren veel foto's van gemaakt. Het zijn in totaal 43 stellingen/ forten/ versterkingen. Ze zijn (waren) allemaal met elkaar verbonden door een munitiespoorlijn. Ook zijn ze bijna allemaal met elkaar verbonden d.m.v. een tankgracht. Ik wil hier in de komende weken iets meer foto's van deze Stelling van Antwerpen laten zien. Hier de Schans van Smoutakker.


Support bunkers rondom de hoofd bunker.

Een oase van rust.
Schans van Smoutakker.

Schans van Smoutakker.
Hoewel het nu een oase van rust en natuur is, werd de Schans van Smoutakker te Stabroek allesbehalve met vredelievende doeleinden gebouwd. Deze schans - of tussenfort - maakt deel uit van de Versterkte Stelling rond Antwerpen. Een imposante fortengordel, gebouwd in het begin van de 20ste eeuw, die Antwerpen en haar haven moest beschermen tegen vijandelijke invallen. Helaas was de Schans van Smoutakker slechts een kort leven beschoren. Door een onverwacht hevige explosie vloog het fortje op 10 oktober 1914 volledig de lucht in en werd herschapen in een ruïne. Een roemloos einde…

Na meer dan 85 jaar verwaarlozing, kreeg de Schans van Smoutakker echter een nieuwe toekomst! In 1999 kocht Natuurpunt, met de financiële steun van Indaver NV, dit merkwaardige natuurgebiedje om het definitief te beschermen en de natuur er alle kansen te geven.

Naast de verweerde ruïnes liggen er verspreid over het terrein een aantal intacte bunkers. Jaarlijks overwinteren in deze rustige, vochtige gebouwen tientallen vleermuizen, waaronder verscheidene bedreigde soorten. De watervleermuis en de grootoorvleermuis zijn de talrijkste wintergasten.
Deel 2 zal gaan over Fort Ertbrant.

Free Counters
007counters.com
View My Stats