s.s. Hilversum.
s.s. Hilversum 1897-1917. Het schilderij is geschilderd in het jaar 1905.
Dit schilderij van de HILVERSUM hangt in mijn woonkamer. Ik ben erg aan dit schilderij gehecht.
Het schip de HILVERSUM is gekocht door N.V Stoomvaart-Maatschappij "Oostzee", (VINKE & Co), opgericht: 10 feb. 1897.
De Isle de France werd gekocht als eerste schip van de rederij. Herdoopt als HILVERSUM (kapitein A. Potter). De naam HILVERSUM komt van de woonplaats van de familie VINKE. Het schip had helaas niet veel geluk.
Zeer veel schade in zwaar weer in feb. 1900. Vanuit Bilbao naar Middlesbrough met een lading ijzererts in de Golf van Biscaye.
In juni 1906 kwam de HILVERSUM in aanvaring met het Zweedse s.s. ARES dat zonk. De bemanning werd gered door de bemanning van de HILVERSUM. Ze werden in Kopenhagen aan de wal gezet. De HILVERSUM was hier niet schuldig aan.
In 1913 kreeg de HILVERSUM nieuwe ketels.
Op 24 juni 1917 tijdens een reis van Le Havre naar Barry in het Bristol-Channel liep de HILVERSUM op een mijn en is gezonken. Positie: 5 mijl oost van Lundy Island. De mijn was gelegd door de Duitse onderzeeboot UC 51. Zes opvaarenden kwamen bij deze ramp om het leven.
De vijfde HILVERSUM (1982-1985) was het zusterschip van de Ittersum. Ze zijn beide gebouwd in 1982 op: NAMURA SHIPBUILDING Co Ltd-Osaka, Japan. Het waren twee bulkcarriers. Ze bleven in de vaart bij VINKE & Co tot 1985.
Toen werden alle redrij-activiteiten gestaakt en de schepen verkocht.
Het toeval wil dat mijn collega Henk Driessen nog enige tijd gevaren heeft op het schip de ITTERSUM. Wie nog meer wil lezen over de trampvaartrederijen in Nederland moet echt het boek VINkE & Co 1860-1985 lezen. Heel mooi, en met veel foto 's.
Verder nog veel dank aan de heer Gerrit Warnderink Vinke, die ik op zijn 73 jaar, jaren geleden, over dit schip aan de lijn heb gehad. Het was een fijn en lang gesprek!
Dit is een orginele foto van de s.s. Hilversum.
UC coastal minelayer boats:
Type UC II, de UC 51: Deze mijnenleggende onderzeer heeft de mijn gelegd die zorgde voor de ondergang van de s.s. Hilversum.
Shipyard Germaniawerft, Kiel (Werk 267)
Ordered 12 Jan, 1916 Laid down
Launched 5 Dec, 1916 Commissioned 6 Jan, 1917
Commanders 6 Jan, 1917 - 28 Apr, 1917 Wilhelm Schröder
29 Apr, 1917 - 17 Nov, 1917 Hans Galster
Career: 7 patrols.
8 Apr, 1917 - 20 Aug, 1917 I Flotilla
20 Aug, 1917 - 17 Nov, 1917 Flandern Flotilla
Successes: 29 ships sunk for a total of 34.394 tons (warships excluded).
Fate 17 Nov, 1917 - Sunk in the English Channel, in position 50.08N, 03.42W by a British mine.. 29 dead (all hands lost).
Technical information for type UC II, UC 51.
Displacement: (tons) 417, (sf)493 (sm), 545 (total)
Length: (m) 49,35 oa, 39,30 ph, Beam: (m) 5,22 oa, 3,65 ph,Draught: (draft) 3,68 m
Height: 7,46 m, Power: (hp) 500 (sf), 460 (sm)
Speed: (knots) 11,6 (sf),7,0 (sm)
Range:(miles / knots) 9430/7 (sf), 55/4 (sm)
Torpedoes: 7
2/1 (bow / stern tubes)
Mines: 18
Deck gun: 88mm
133 rounds
Crew: 14 men
Max depth: ca. 50 m
(164 feet)
uboat, uboat.net, www.uboat.net.
sm = submerged, sf = surfaced, ph = pressure hull,
oa = overall, hp = horsepower.
<< Home