Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

zondag, oktober 08, 2006

Parijs-Tours, denk aan Jo de Haan uit Huibergen:

Jo de Haan.
Vandaag is Parijs-Tours. een wedstrijd over 254km. Deze wedstrijd wordt vandaag voor de 100ste keer vereden.
In 1960 werd deze wedstrijd gewonnen door Jo de Haan. Jo de Haan is dit jaar op 19 april, in Huijbergen overleden.
"Laat iedereen die deze prachtige stilist heeft zien rijden vandaag even aan hem denken".

Jo de Haan (25 dec. 1936, Klaaswaal), kwam als één van de eerste Nederlanders uit voor Franse wielerploegen. Via Saint-Raphael en Gitane-Leroux kwam hij bij Peugeot-BP terecht, om vervolgens naar de Televizier-ploeg van Kees Pellenaars te gaan. Voor die laatstgenoemde ploeg reed hij in 1964 en 1965 de Ronde van Frankrijk. Een achillespeesblessure zorgde er in 1966 voor dat hij zijn profcarrière moest staken.
Het grootste succes in de carrière van De Haan was het winnen van de klassieker Parijs-Tours in zijn tweede profjaar (1960). Een jaar later zou hij in de Ronde van Vlaanderen als derde over de streep komen. In totaal boekte De Haan 36 overwinningen in het profcircuit.

Free Counters
007counters.com
View My Stats