Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

zondag, januari 14, 2007

Vossen rukken op in Zeeland.

Vossen rukken op in Zeeland.

Vossen rukken op in Zeeland. Op Sint Philipsland, op Tholen, in het oostelijke deel van Zuid-Beveland, in ZeeuwsVlaanderen. „Een teken aan de wand is dat op de Krabbenkreekweg tussen Sint Philipsland en Tholen al een keer een vos is doodgereden“, vertelt Van Vossen. „Nou, een vos laat zich niet zomaar doodrijden.“

Van Vossen - hij noemt zijn naam in dit verband zelf ‘apart’ - weet waar hij over praat. Hij kent de natuur en wildstand op Tholen en Sint Philipsland goed. Als jachtopziener en als bestuurslid van de wildbeheereenheid Tholen-Sint Philipsland. „Zes, zeven jaar geleden is het begonnen“, zegt Van Vossen. „In Brabant zaten ze allang. Ze zijn vandaar hierheen gekomen. Zit er eenmaal een koppeltje, dan gaat het snel. Eén vrouwtje krijgt in één worp wel een stuk of vijf jongen.“

Op vossen mocht geruime tijd niet gejaagd worden, tenzij kon worden aangetoond dat ze echt schade veroorzaakten. Sinds 1 april vorig jaar is de vossenjacht vrij. De stand is inmiddels zo groot geworden dat die door jacht moet worden beheerst, vindt het ministerie van Landbouw. (uit de BNdeStem).





Deze dode vos fotografeerde ik enkele dagen geleden langs het Schelde-Rijn kanaal. Deze vos was aangeschoten. Langs de dijk van het Schelde-Rijn kanaal lopen altijd veel schapen, en er zitten ook veel konijnen. Eten genoeg dus.
Verder kom ik ook vaak vossen tegen tussen Huijbergen en Bergen op Zoom. Ook zag ik ze al binnen de bebouwde kom van de Heimolen.

Schelde-Rijn kanaal op de achtergrond.

Free Counters
007counters.com
View My Stats