Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

dinsdag, november 18, 2008

Special DEA Agent Dirk Stotijn, de Danser...

Komende weken speciale aandacht voor mijn oude kennis en dorpsgenoot Dirk Stotijn.
Boter smokkelaar en alcoholstoker.
Special CIA/DEA Agent voor de USA Goverment.
Code name: de Danser.


Wie was hij, hij woonde vele jaren in Huijbergen.

Geboren te Paramaribo op 7-04-1933, overleden op 17-10-2005.

In de jaren 1972 tot 1974 bracht ik in Huijbergen de krant De Stem rond. Ik was voor schooltijd, de MAVO in Huijbergen, al vroeg op pad. De eerste ronde was de buiten wijk. De boerderijen en de Vossenholstraat. Hier was ik elke ochten al om 5.30hr.
Bij Dirk Stotijn was altijd al vroeg bedrijvigheid. Ik volgde het er wel, altijd veel vrachtwagens.
Toen wel redelijk bijzonder. Ik sprak Dirk regelmatig al vroeg in de ochtend. Hij was toen volgens mij 40 jaar. Ik net 15 jaar oud. Hij was altijd blij als de krant er weer was. Ik regelde toen al voor hem ook het Brabants Nieuwsblad. Daar kon ik zo vroeg al wel aan komen.
Hij was de man van het nieuws, alleen wist het nieuws het nog niet!!!!
De vrachtwagens waren zo bleek later niet de normale handel. Hier hoorde ik natuurlijk later wel veel over. Toen kon ik het goed vinden met Dirk. Ik vondt het wel erg interessant. Het was een van de grote botersmokkelaars uit de regio. ....
Het waren ´s morgens altijd leuke gesprekjes...!
In de latere jaren vanaf ongeveer 1978 kwam ik Dirk weer regelmatig tegen in cafe `Trapke Op`. Hier kwam ik vaak met mijn vriend Ad Bolders. We gingen er altijd kaarten met Trui van Trapke Op. Ook toen was onze band erg goed. We kenden elkaar. Leeftijd speelde geen rol. Later kwam ik er achter welke rol toen Dirk al speelde in de Internationale Wereld. Hij speelde een grote rol in de drugs bestrijding.
De rechterhand van Desi Bouterse, Etienne Boerenveen, draaide door zijn rol de bak in. Boerenveen werd door de DEA in Miami gearresteerd. Dirk Stotijn bracht ook het Colombiaanse Medellin-drugskartel, onder leiding van Pablo Escobar in kaart.
Dirk Stotijn was in de jaren '70 Al Capone van Brabant (uit Huijbergen). Later werd hij de superinfiltrant van de CIA, DEA en de justitiele diensten.
Dirk werd na zijn criminele periode, de meest prominente contactfiguur van het Colombiaanse drugskartel en de Nederlandse en Duitse en Amerikaanse inlichtingen diensten.
Hij werd de best betaalde undercover-agent. Een infiltrant in het criminele drugsmilieu....
Deze weken lees ik opnieuw de boeken: De Danser en De Danser danst niet meer.
Hier is alle informatie over Dirk Stotijn te vinden.

Dick, Dirk Jan Christian Stotijn uit Huijbergen. De belangrijkste undercover-agent van de 20e Eeuw. Codenaam; "de Danser". Wat een leven....Mooi.

Free Counters
007counters.com
View My Stats