Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

dinsdag, mei 31, 2011

Na een zware zeilreis weer thuis.

Hier het verslag van mijn zeilreis Rotterdam Vannes:
Vanaf zondag 22 mei zou ik dus mijn zeilreis gaan maken op driemasttopzeilschoener Oosterschelde. Een super mooi zeilschip uit 1917. Om 10.00hr al zou ik aan boord moeten gaan, vroeg op dus. Armando bracht me naar het schip. Hij wilde dit mooie schip ook wel eens zien. Armando woont aan de Oosterschelde in St. Annaland. We hebben deze week ieder onze eigen uitdaging dus. Armando gaat met zijn vader op fietsclinic bij Fred Rompelberg op Mallorca.
Armando 1000 kilometer fietsen en ik 1000 Nautical Miles zeilen dus.

Met Armando aan boord van de Oosterschelde.
Eindelijk is mijn cirkel rond...!

Het weer werd snel slechter, storm kracht 7...!
Ik had de Hondewacht van 00.00hr. tot 04.00hr.!

De koers vanuit Europoort was eerst NW.
Op maandag middag zaten we pas ter hoogte van Hoek van Holland.
Een afstandje van zo een 60 zeemijl.
En maandagavond 30 zeemijl voor Vlissingen.
De Oosterschelde op volle zee. Even klimmen over de boegspriet.
Het schip oosterschelde: Het schip werd in de jaren 1917 en 1918 gebouwd. Het heeft een lengte over alles van 50 mtr. En heeft een hoogte van 36 meter vanaf de kiel. Een zeiloppervlak van 892m2 zeil. De motor is een Deutz 6 cylinder van 360 PK. Het is een driemasttopzeilschoener met zeer goede zeil eigenschappen. Oosterschelde, ik mis je deining NU al.
Voor de kust van Hoek van Holland.
Hee, een bekende daar op het terras ;)

Positie 51'40.926N en 1'58.938E, koers eindelijk weer op zuid.
wachtlopen op zee is belangrijk en verantwoordelijk werk.
We hadden drie ploegen die wacht moesten lopen. Tineke, Marijke en ik waren Team Blue. Het is dan hard werken op zo een zeilschip. Zeilen hijsen, riffen, zeilen brassen, scheepvaartverkeer monitoren enz. Na een wacht van vier of zes uur ben je 8 of 10 uur vrij en dan ga je weer op wacht. Tijdens zo een zeilreis heb je veel contact met je medereizigers. Veel klussen moet je met de andere teams aanpakken. Echt leuk dat wachtlopen op volle zee.
Vanaf de Nieuwe Waterweg gingen we dus eerst een heel eind NW. Op maandeag avond zaten we dus net voor Vlissingen. We moesten een besluit nemen of we een passagier aan land moesten zetten. Jan uit mijn team Blue was al vanaf trossen los erg zeeziek. We zetten koers naar Ramsgate waar hij van boord kon worden gehaald. Op dinsdagmorgen vroeg waren we dus in Ramsgate. Het was 04.05 toen we met de bemanning een Port Beer dronken.
Het was gelijk einde wacht en we mochten van boord het stadje in. Wat wandelen, terrasje enz...'s Avonds om 18.00hr. zouden we met hoogwater weer gaan vertrekken. Gelijk weer vol in de windkracht 7. Langs de Zuidkust van Engeland kwamen we voorbij de White Cliffs of Dover. Hier was het super druk met kruisend scheepvaart verkeer. Opletten dus. Verder was de koers steeds ZW. Bij Isle of Wight moesten we toen de oversteek maken naar Kanaaleiland Alderney.
recreatief Programma:
Tussen het zeilen door was er ook wel tijd voor het Recreatief Programma. Geen Orgineel Programma dit keer. Beetje fietsen rond de eilanden. Tijd genoeg voor een terrasje. 's Avonds bier drinken met de bemanning was ook heel leuk. 's Morgens om 7.30hr. weer fit en aan de bak!
Even niet DRUK...!
MP3 aan met: Miss You van The Rolling Stones.

Met Tineke van Team Blue naar Alderney in de Zodiac.
Op de uitkijk tijdens de middagwacht boven in de mast.
Tineke van Team Blue was ook altijd DRUK...!
De aankomst bij Vannes:
29.05.2011 07:24 GMT 47°36.27'N, 002°51.25'W. Kompas 123. Knopen 0,0.
Uiteindelijk hebben we zonder enige moeite Ouessant gerond en voeren we in volle vaart door. De wind bleef ons gunstig gezind en de paar buien die we zagen, misten ons precies.
Nadat we Pointe de Penmarc'h voorbij zijn gaat de bezaan eraf en de breefok erop en zo gaan we de laatste etappe in. Om de gasten te vermaken en onszelf scherp te houden doen we een brandoefening net na het eten. Bij het ochtendgloren zien we Belle-Île liggen en weten we dat de reis bijna ten einde is. Ook het binnenlopen van de Golfe du Morbihan gaat soepel en om een uur of twaalf liggen we vast aan de mooring die voor ons gereserveerd is. We hebben dus de hele middag om het prachtige eilandje Ile aux Moines te ontdekken en te genieten van het prachtige weer op een terrasje. Na een reis met veel wind, voornamelijk tegen, komen de gasten weer tot rust en is de bemanning, en zeker de kok, druk bezig een heerlijk laatste diner voor te bereiden. Wanneer dan de ochtend is gekomen, is het toch echt voorbij en nemen we afscheid van de gasten. Het was een indrukwekkende reis met een prachtig einde.

Komende dagen op mijn weblog:
Het schip, wachtlopen , de zee, de zon, de havens, eilandjes rondfietsen, de bemanning, de masten en ra, team blue, het afscheid, de terugreis.
Morgen meer...
Ik heb wat met de Oosterschelde.

Free Counters
007counters.com
View My Stats