Sail Amsterdam. De Oosterschelde.
De driemast schoener de "Oosterschelde".
Tijdens Sail Amsterdam zagen we nog een bijzonder zeilschip,
namelijk de driemaster de "Oosterschelde".
Het is een varend zeilschip uit 1918.
Het is het grootste gerestaureerde zeilschip van Nederland.
Nederland's enige authentieke driemaster.
Ik was op Sail Amsterdam met mijn collega's van Cargill.
Uit de tarwefabriek (wheatplant):
Armando (ex Cargill, nu Koninklijke Shell), Bart, Henk, Jan, Kevin, Kees, Nicolas, Rob.
Verder waren er uit mijn E-ploeg Amade en Jackeline er ook bij.
Het was een mooi event.
Taxi Essen bracht Armando en mij veilig thuis.
Taxi Essen, daar doe ik graag zaken mee.
Mooie bussen en betrouwbaar personeel.
Taxi Essen laat je nooit in de steek...!
Ik heb wat met Oosterschelde.
In de begin jaren van 1980 heb ik langdurig op de mattenlegger de Cardium gewerkt.
Werken aan de Oosterscheldekering.
Ik kwam toen net van de Hogere zeevaartschool Vlissingen.
Toen kon ik op de Cardium gaan werken als lasser.
Twaalf uur diensten draaien. Mooie tijd...!
Nu met fietsen kom ik vaak over en langs de Oosterschelde.
Oh ja, ook nog zwemmen IN de Oosterschelde.
Mooi...!
Er staat nog wat op het programma.
Ik droomde over een zeereis met deze driemast schoener.
Sweet Dreams...!
Hier meer info over dit schip.
TECHNISCHE GEGEVENS:
Type: Driemast-topzeilschoener
Bouwjaar: 1917-1918
Restauratie: 1988 - 1992
Thuishaven: Veerhaven, Rotterdam (51°54.40' N, 004°28.73' E)
Lengte over alles: 50 meter
Lengte over de stevens: 40,12 meter
Breedte: 7,5 meter
Diepgang: 3,00 meter
Masthoogte vanaf de kiel: 36 meter
Zeiloppervlak: 891 m2
Hoofdmotor: 6 cylinder Deutz, 360 pk
Tweepersoons hutten: 6
Vierpersoons hutten: 3
Toiletten: 5
Douches: 5
Capaciteit meerdaagse zeereizen: 24 passagiers
Capaciteit dagtochten: 120 passagiers
Call sign: PGNP
Hier het logboek van de Oosterschelde.
<< Home