Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

maandag, november 05, 2007

Acropolis 1951 en 1988.

Mijn vader is in 1950 overgeplaatst naar het Regiment van Heutz, en werkzaamgesteld bij het Detachement Verenigde Naties.
Hij vertrok op 26 oktober 1950 met de “Zuiderkruis” naar de oorlog in Korea.
Op de terug reis naar Nederland, in oktober 1951 met de MS “General Mac Rae” had het Detachement een tussen stop in Pireeus/Athene, Griekenland.
In Athene bezocht mijn vader(parachutist sinds maart 1947), de Acropolis.
Toegekende Eretekens na een jaar oorlog:
-“Distinguished Unit Citation” met “Bronze Oak Leaf Cluster”, toegekend door de President der Verenigde Staten van Noord Amerika.
-“Kruis voor Recht en Vrijheid” Korea 1950.
-“Koreaanse Oorlogsmedaille”, toegekend door de Zuid-Koreaanse regering.
-Op 15 december 1952, “United Nations Service Medal” met de gesp “Korea”.
-Lid in de Orde van Oranje Nassau, 28 april 2006.

Mijn vader op de Acropolis 1951.

In de jaren 1980 kwamen de Amerikaanse militairen naar vliegbasis Woensdrecht. Mijn vrienden en ik hadden er hele goede contacten mee.
Ze kwamen hier toen in verband met de geplande komst van de kruisraketten.
Mijn beste vriend daar was Oscar.
Hij was werkzaam bij het Military Airlift Command. MAC:
Military Airlift Command (MAC) was a former United States Air Force command.
In addition to the primary transport aircraft units, MAC also served as the headquarters for several independent "services." Air Weather Service (AWS), Air Rescue Service (ARS which latter became Aerospace Rescue Recovery Service, ARRS), Special Airlift Mission (SAM), Air Photographic and Charting Service (APCS), and the Aeromedical Transport Wing (AMTW).
MAC and the aerial refueling assets of the Strategic Air Command were merged to form the Air Mobility Command in 1992. MAC was formed from the former Military Air Transport Service (MATS).


In 1987 vertrok Oscar met zijn collega’s naar de luchtmachtbasis in Athene.
Peter Schuurbiers en ik zochten hem in 1988 op.
We hebben toen daar een hele fijne vakantie gehad. Island Hoppen!
In Athene bezocht ik net als mijn vader in 1951 de Acropolis.

1988. Ze zijn nog niet echt opgeschoten

Free Counters
007counters.com
View My Stats