Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

vrijdag, januari 11, 2008

Wanneer wordt de Abdijlaan afgesloten?

Ontbossing in een beschermd natuurgebied klinkt tegenstrijdig, maar in de bossen rond de Kalmthoutse heide is het kappen juist bedoeld om het oorspronkelijke landschap in ere te herstellen. Door stukken bos plat te leggen en andere bossen flink uit te dunnen moeten er heidevelden en zandverstuivingen ontstaan, precies zoals het vroeger was. Hoewel niet helemaal precies, want honderd jaar en langer geleden, was het gebied dat wij nu kennen als de Brabantse Wal en de Kalmthoutse heide één grote vlakte van heidevelden en zandverstuivingen. (Toen had je ook het Antwerpse Industrie gebied niet....!).Toen waren er nog geen bossen en kon je, als je midden op de hei stond, de kerktorens van de omliggende dorpen tellen. Zover gaan ze nu niet, er blijft nog heel wat bos over.
Ik denk wel dat over niet al te lange tijd de Abdijlaan wordt afgesloten. Dan wordt ook Kortenhoef bij de Kalmthoutse Heide getrokken. Uitruil met Maintenance Valley?

Free Counters
007counters.com
View My Stats