Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

woensdag, april 09, 2008

Fietstocht naar Fort Ellewoutsdijk.

Vandaag was het eindelijk mooi weer. Ik wilde al heel lang naar Fort Ellewoutsdijk.
Ik heb wat met Forten...! Ik kom er tot rust. Uren kan ik er rond dwalen. Nadenken...

Nu ga ik na de Belgische Forten van de "Stelling rond Antwerpen", ook de Nederlandse Forten fotograferen. Heb ik weer wat te doen...!
Het is een mooie tocht van meer dan 120km. Je rijdt een groot deel aan de buiten kant van de zeedijk. Vlak langs de Wester-Schelde. Mooi.
Het toeval wilde dat er net een militaire oefening aan de gang was.
Een oefening van Vliegbasis Woensdrecht. De mooie dames en heren wilden natuurlijk wel voor mij op de foto.
Mooi fort aan de Schelde.
Fort Ellewoutsdijk, er was een militaire oefening aan de gang.
Tentjes op de binnenplaats.
622 Object Grondverdedigings Peloton (Vliegbasis Woensdrecht) wilde zeker voor mij op de foto. Zoals beloofd dames,hier de foto nu op mijn weblog, en het was heel gezellig....!

Tweede stelling
Pal tegenover Terneuzen werd op de noordelijke Westerscheldeoever aan de zuidkant van de Ellewoutsdijkpolder in 1835 begonnen met de bouw van fort Ellewoutsdijk. Samen met Terneuzen vormde Ellewoutsdijk een tweede stelling ter beheersing van de Westerschelde. De eerste stelling lag bij het verder stroomopwaarts gelegen fort Bath.

Omdat de voorliggende zeedijk bij fort Ellewoutsdijk ten gevolge van het vuurbereik vanuit het fort bewust laag was gehouden werd uit voorzorg een inlaagdijk aangelegd.
Bomvrij
Het fort werd gebouwd in de vorm van een zeshoek en was volledig omgracht. Aan de buitenzijde is het vestingwerk 80 meter breed en 110 meter lang. De buitenmuren die rechtstreeks uit het water oprijzen zijn tien meter hoog. In het muurwerk aan de zeezijde bevinden zich negentien rechthoekige bomvrije ruimten die voorzien zijn van in zwaar metselwerk uitgevoerde tongewelven. Bovenop de gewelven is twee meter grondbedekking aangebracht. Daarbovenop lag oorspronkelijk een aarden borstwering waarachter de kanonnen stonden opgesteld. Vóór de uitvinding van het getrokken geschut en de brisantgranaat was fort Ellewoutsdijk bomvrij. In totaal konden er 500 manschappen in het fort gelegerd worden.


Dit monument passeerde ik tijdens mijn tocht langs de Schelde: Thank You...!
Monument voor de: The 52 Lowland Division, They crossed the Scheldt and landed on 26 October 1944 to Liberate the Island.

Free Counters
007counters.com
View My Stats