Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

maandag, november 20, 2006

Het Fort van Stabroek.

Het Fort waar ik het meest langs kom, is het Fort van Stabroek.
Vaak ga ik om kilometers te maken voor mijn middagdienst,
een tocht maken naar de haven van Antwerpen.
Ik kom dan langs het Fort van Stabroek.

Fort van Stabroek, Google.com.

Ik neem daarna een kijkje in de haven van Antwerpen. Bij Zandvliet heb je dan een prachtig uitzicht op de sluizen. De Berendrechtsluis, en de Zandvlietsluis. Hierna fiets ik langs het Schelde-Rijn kanaal zo naar mijn werk bij Cargill op het industrieterrein in Bergen op Zoom, de Theodorushaven.

Het Fort van Stabroek:

Het Fort maakt deel uit van de verdedigingsgordel rond Antwerpen,
stad die werd uitgebouwd tot Natioaal Nood Onderkomen.
De verdedigingsgordel rond Antwerpen werd, van 1859 af, stelselmatig vergroot.
Door de wet van 10 mei 1902 kreeg Stabroek dit Fort dat werd gebouwd van 1905 tot 1907.
Ettelijke hoeven in het Oud Broek, de laatste overblijfselen van de oorspronkelijke vestiging van het dorp Stabroek, moesten ervoor verdwijnen.
Tussen 1918 en 1939 werd het Fort van Stabroek omgevormd tot mitrailleurr-steunpunt en opgenomen in de anti-tank-verdedigingslijn.
Bij het begin van de twee wereldoorlogen kwam de aanvaller telkens uit de richting waarnaar de verdediging niet gericht was. Daardoor is het van geen grote militaire betekenis geweest.
Het Fort van Stabroek is sinds 1955 privaat bezit.

Ook hier weer een natte gracht.
Fort van Stabroek met mijn Trek 6700.
Schietgaten in de ingang.
Duitse tekst is nog aanwezig.
Fort van Stabroek, ingang.



Volgende week Fort Merksem.

Free Counters
007counters.com
View My Stats