Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

zondag, augustus 31, 2008

stoomschip Hilversum, what a story...!

s.s. Hilversum.
Jeppe Wiebes uit Schiermonnikoog, kapitein van s.s. Hilversum.

Femke JAARSMA, geboren op 16-09-1842 te Schiermonnikoog, overleden op 08-03-1928 te Schiermonnikoog op 85-jarige leeftijd, dochter van Louw Folkerts JAARSMA (zie IV.1) en Anke Teens TEENSMA.
Gehuwd op 20-jarige leeftijd op 10-06-1863 te Schiermonnikoog met Folkert Hendriks DOBBINGA, 22 jaar oud, geboren op 26-07-1840 te Schiermonnikoog, overleden na 1920, zoon van Rienk Meinderts DOBBINGA en Trijntje Jans VLASTRA.
Uit dit huwelijk:
1. Trijntje DOBBINGA, geboren op 24-08-1863 te Schiermonnikoog, overleden op 18-04-1937 te Schiermonnikoog op 73-jarige leeftijd.
Gehuwd op 28-jarige leeftijd op 28-07-1892 te Schiermonnikoog met Jeppe WIEBES, geboren 1866 te Schiermonnikoog.

Jeppe Wiebes die als kapitein van een groot zeilschip (de Europa ) de wereldzeeën bevoer. Aan het eind van de vorige eeuw niet waren er niet minder dan 86 Schiermonnikoger kapiteins wat voor zo´n kleine gemeenschap een record aantal was en getuigde van intelligentie en doorzettingsvermogen.
Mijn grootvader (van Henriëtte Pieperiet) maakte grote wereldreizen met de “Europa”, waarvan in hotel Van der Werff een schilderij in de gelagkamer en een scheepsmodel in de eetzaal te vinden zijn.Hij was vaak langer dan een jaar van huis, wat in die tijd geen uitzondering was. Als de “Europa“ dan eindelijk een Europese haven aandeed reisde Trijntje Dobbenga (mijn grootmoeder) met haar dochters naar Amsterdam en van daaruit ging ze per trein wel eens naar Kopenhagen, Rouen en zelfs een keer naar Petersburg! Het was in die tijd geen sinecure om zo´n reis te maken, maar de zeemansvrouwen hadden er alles voor over om hun dierbaren die ze maar zelden zagen te ontmoeten.
Nadat Jeppe Wiebes vele jaren op zeilschepen had gevaren ging hij later over naar de stoomvaart en werd gezagvoerder van het
s.s. “Hilversum”. Dit stoomschip liep tijdens de eerste wereldoorlog in 1917 op een mijn aan de zuidwestkust van Engeland en verdween in de diepte.
Het was, in ballast,op weg van Le Havre naar Barry (Wales) toen het op 24 juni 1917 op 5 mijl ten oosten van Lundy Island op een mijn liep, die gelegd was door de Duitse onderzeeboot “UC 51”.
Volgens een verklaring van een overlevende van deze scheepsramp waren alle opvarenden al van boord voordat het schip zonk. Op het laatste moment wilde de kapitein nog papieren in veiligheid brengen. De sloep waarin hij zich bevond ging terug naar het in zinkende toestand verkerende schip. Toen zij daar aankwamen verdween het schip plotseling in de diepte en sleurde de sloep met inzittenden, waaronder Jan Wisse, met zich mee.
De kapitein was Jeppe Wiebes uit Schiermonnikoog. De weduwe van de kapitein kreeg na maandenlange onzekerheid te horen dat hij was omgekomen. Uiteindelijk kreeg ze wat pensioen van de maatschappij, maar de dagen van zijn vermissing waren er afgetrokken. Waarschijnlijk is dit ook gebeurd met de vrouw van Jan Wisse.
De rest van de bemanning wordt aan boord genomen door het Engelse HMS “Night Hawk” en in Millford (Eng.) aan land gezet.
De “UC 51” is op 13 november 1917 in het Engels Kanaal tot zinken gebracht door de distroyer HMS “Firedrake”.
Het s.s. “Hilversum”, 1505 ton, is gebouwd in 1883 op de werf Tyne Iron Shipbuilding Co. Ltd. te Newcastle als” Isle de France” en in1897 aangekocht door de Stoomvaart Mij. Oostzee” (Vinke & co) te Amsterdam .De naam Hilversum komt van de woonplaats van de familie Vinke.
De UC51 met de naam “Hans Galster” met als commandant Wilhelm Schreuder, was een mijnenleggende onderzeeëer van het type UCII .


Van dit schip hangt het schilderij in de Demerstraat te Huijbergen..
De Hilversum uit 1907.
Een gedeelte van de bemanning, waaronder de kapitein Jeppe Wiebes en machinist Jan Wisse uit Terneuzen, vonden hierbij de dood in de golven. De nabestaanden verkeerden in grote onzekerheid over het lot van de bemanning en kregen pas in 1917 een officiële bevestiging van de dood van hun familie-leden.
De gedachte dat mijn grootvader Jeppe Wiebes misschien ergens als “Onbekend” ligt begraven, zoals zovelen hier op Vredenhof, heeft me altijd geïntrigeerd.
Aldus: Henriëtte Pieperiet.

Mijn komende reis gaat naar Vredenhof op Schiermonnikoog.

Komende week meer over Jeppe Wiebes en zijn familie.

Free Counters
007counters.com
View My Stats