Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

donderdag, november 19, 2009

Zeebenen & Shell tankers...

Vanuit de middagdienst bij Cargill ging ik met Armando (Koninklijke Shell) naar Rotterdam. We gingen er naar onze collega Bas die dit jaar op
1 juni een fiets ongeval heeft gehad op Col de la Bararde. Het bezoekuur begint om 19.00hr. Vooraf gingen we naar het Maritiem Museum aan de Leuvehaven. Zeebenen & Shell tankers. We zagen er de Shell tanker s.s. Macoma in model en op foto.
De s.s. Macoma was in de jaren 1975 tot 1985 het vlaggeschip van Shell Tankers BV. Toch ging het bezoek eigenlijk om de
Stadsgraanzuiger 19 (bouwjaar 1926 bij Chanal Naval John Cockerill Hoboken)

De stadszuiger 19 bij het Maritiem Museum. Wat een verhaal!

Wat een verhaal: In 1979 (ik kwam toen net van de zeevaartschool) draagt de Graan Elevator Maatschappij de buitendienst gestelde Elevator 4 over aan de Stoomstichting Nederland. De Elevator 4 is echter in zeer slechte staat. Onderdelen zijn niet meer vooradig. Uiteindelijk beland men in Antwerpen waar Stadsgraanzuiger 19 ligt weg te roesten. Deze wordt gekocht om als onderdelen leverancier te dienen.
Echter de Stadsgraanzuiger 19 is in een betere staat dan de GEM 4.
Besloten wordt om de Stadsgraanzuiger 19 te gaan restaureren (1987).
De Stichting Rotterdamse Graanelevator werd opgericht.
In april 1992 wordt de stoomketel (4 ton/uur) van Verschure & CO na keuring door de Dienst Stoomwezen onder de Nederlandse wet gebracht.
Stadsgraanzuiger 19 is sindsdien weer onder stoom!
De stoommachine is gebouwd door Luther A.G. Braunschweig in 1926.
De overslagcapaciteit van de Stadsgraanzuiger 19 is 200 ton/uur.

Na dit bezoek aan de Leuvehaven gingen we naar Bas en Cindy in Rijndam Revalidatiecentrum. We hadden er een fijn gesprek. De tijd was echt om voor we er erg in hadden! Hopelijk zien we Bas volgend jaar weer terug binnen Cargill.
Hierna gingen we de stad in. Orgineel programma! ;) Toen naar
St. Annaland. Daar dronken we er nog een paar...? in de "Bistro", super!
Armando en ik drinken een biertje in "cafe Zen". Biertje...?
De Stadsgraanzuiger 19 in de nacht.

Free Counters
007counters.com
View My Stats