s.s. Rotterdam bijna terug in Rotterdam:
Mooie DAME, Bijna thuis, MOOI.
De verwachting is dat het schip maandagmiddag bij Hoek van Holland en maandagavond bij de Maashaven zal zijn. Op het schiereiland Katendrecht, op de linker Maasoever, krijgt de Rotterdam een vaste ligplaats.
,,Het verloopt voorspoedig,’’ sprak Paul Beijersbergen zondagmiddag aan boord van een van de zeeslepers. ,,We hebben zelfs het tempo iets moeten aanpassen om op schema te kunnen blijven. We liggen nu in de buurt van Texel,’’ zei hij omstreeks half vier. Beijerbergen verwacht vanavond om tien uur bij IJmuiden te zijn en morgenochtend rond acht uur bij Scheveningen. ,,We liggen dan echter zo ver uit de kust dat niemand ons langs ziet gaan.’’
Het transport (het schip wordt voortgetrokken door twee zeeslepers van het Rotterdamse bedrijf Kotug) heeft een snelheid van vijf knopen (ongeveer 7,5 kilometer per uur). De Rotterdam wordt maandagmiddag omstreeks vier uur bij Hoek van Holland verwacht. Het tochtje over de Nieuwe Waterweg en de Nieuwe Maas naar de ligplaats op Katendrecht gaat ongeveer vier uur duren. De Rotterdam zal tegen acht uur bij de monding van de Maashaven zijn, waarna het een uur later moet aanmeren op het Derde Katendrechtse Hoofd.
,,De Noordzee is rustig, er is af en toe regen,’’ zei Beijersbergen vanmiddag. ,,We hebben vannacht zeer hevige regenbuien gehad, maar zonder gevolgen.’’
Bouw:
Op 27 oktober 1955 bestelde de Holland-Amerika Lijn (HAL) het schip bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij NV (RDM) in Rotterdam. Op 14 december 1956 werd onder bouwnummer 300 de kiel van het schip gelegd. De doop en tewaterlating op 13 september 1958 door koningin Juliana was een enorme publiekstrekker, die door tienduizenden belangstellenden aan beide oevers van de rivier werd bekeken en met camera's vastgelegd. Op 11 juli 1959 vond de eerste proefvaart plaats, van 1 tot en met 6 augustus werden de technische proefvaarten gehouden en op 20 augustus 1959 droeg de werf het schip tijdens de officiële proefvaart, wederom in aanwezigheid van koningin Juliana, aan de HAL over.
Technische gegevens:
De voorstuwing van het schip bestaat uit 4 ketels (3 actief, 1 reserve), die stoom leveren aan 2 triple expansie Parsons stoomturbines, alle gebouwd door de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen, die elk, door middel van dubbele-reductietandwielkasten en asleidingen, gekoppeld zijn aan twee bronzen, driebladige schroeven die samen een vermogen leveren van 35.000 paardenkrachten met 135,5 omwentelingen per minuut.
<< Home