Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

dinsdag, juli 22, 2008

Alpe d' Huez weer in de Tour de France:

Morgen is dan de klim naar Alpe d'Huez in de Tour de France. Voor deze eind klim in de 210km lange wedstrijd komen de renners eerst nog over de Calibier en Col de la Croix de Fer. Ik heb ze zelf al beklommen, en ze zijn behoorlijk zwaar. Zoals ik al eens heb geschreven heb ik dit jaar de Alpe d'Huez beklommen in 1 uur en 4 minuten.
Hier de route van de etappe van morgen:
Etappe 17, Embrun> L'Alpe d'Huez.

L'Alpe d'Huez is een skioord in de Franse Alpen. Het is vooral bekend geworden als finishplaats in de Ronde van Frankrijk met de aankomst op 1860 meter.
De beklimming begint vanuit het dorp Le Bourg d'Oisans en telt 21 (in aftellende orde genummerde) haarspeldbochten. De zwaarste stukken liggen tussen de haarspeldbochten. De steilste bevinden zich voor La Garde, bij het binnenrijden van Huez en tussen de bochten 3 en 2, op 3 km van de top. De col werd voor het eerst beklommen in 1952 in de 10e etappe Lausanne - Alpe d'Huez gewonnen door Fausto Coppi. Het was de eerste tourrit ooit waarbij de aankomst boven op een col lag. De aankomst lag toen nog in het dorpje Huez, ongeveer halfweg de klim die nu tot de top wordt beklommen.

De snelste beklimming staat op naam van Marco Pantani uit 1997: 37,35 minuten. Met of zonder doping?

De Nederlandse wielrenners waren in het verleden zeer succesvol op Alpe d'Huez. Bij de 25 aankomsten was acht maal een Nederlander de winnaar. Hennie Kuiper, Joop Zoetemelk en Peter Winnen wonnen zelfs twee keer. De laatste Nederlandse winnaar was Gert-Jan Theunisse in 1989, die na een solo over ruim honderd kilometer (over de Col du Galibier en Col de la Croix-de-Fer) met een minuut voorsprong op Pedro Delgado en Laurent Fignon aankwam.

De mythische uitstraling van de klim zorgt steeds voor veel publiek langs het traject.

Op 15 juni heb ik Alpe d'Huez ook al eens beklommen. Het was tijdens de
Cargill Alpe d'Huez Challange. Ik ontving van Paul Griffe uit Centre Cial les Bergers 38750 Alpe d'Huez nog twee mooie foto's van deze beklimming.
Ik reed deze Cargill Challange samen met m'n E-ploeg tarwe collega Armando Lindhoud.

Ik rij hier op een Trek 1500.
Vriend en Fijne collega Armando op de Trek 8500 mountainbike. MOOI.

Free Counters
007counters.com
View My Stats