Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

vrijdag, september 26, 2008

E-ploeg reisje naar Porto. Ribeira (rivieroever).

Komende maand ga ik met collega's naar Porto. Stad van de portwijn...!
Toch zal ik het er wel bij een biertje houden.
Hebben ze er toch ook wel?
Porto is een grote stad.
Ons hotel ligt op 1,5 Km van de oude haven af, Ribeira.
Lijkt me wel leuk om me daar op te concentreren.
Ik heb iets met het water en de zee en de schepen.....!
Zal weer een Mooi uitstapje worden.
Komende maand meer over dit ploegen uitje.

Plaza de Ribeira. Hier gaan we zeker wat drinken.

Porto (ook wel Oporto) is een Portugese gemeente en havenstad in het noord-westen van Portugal, aan de Costa Verde. De stad is gebouwd aan weerszijden van de rivier de Douro, op 7 steile heuvels. De stad was in 2001 culturele hoofdstad van Europa, samen met Rotterdam. Het is de op één na grootste stad van Portugal (na Lissabon). In 2005 had de stad 233.465 inwoners, en het hele gebied Groot-Porto 1.6 miljoen inwoners. Porto is vooral bekend als herkomstplaats van portwijn, die in Gaia (een grote wijk aan de rivier de Douro) gelagerd en van daaruit over de gehele wereld geëxporteerd wordt. Vroeger heette de stad Cale en later Portucale, waar de landsnaam Portugal van is afgeleid.

De Ribeira (Rivieroever) is de oude wijk van de Portugese stad Porto aan de rivier de Douro.

Hier meren vele portboten (Rabelo) aan, die naar de aan de overkant gelegen stad Vila Nova de Gaia gaan.
Het oude stadsdeel bestaat uit vele kleine steegjes en straatjes, waarvan vele gerenoveerd worden. In 1996 is Ribeira toegevoegd aan de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
Port (ook wel porto) is een zoete wijnsoort uit Portugal, met een alcoholgehalte dat tussen 18 en 20 procent ligt. Om port te kunnen maken zijn, naast de soort druiven, vooral ook het klimaat en de grondsoort van belang. Dit verklaart waarom port uitsluitend gemaakt kan worden in de Dourovallei in het noorden van Portugal. Het verloop van het weer in een bepaald jaar speelt de belangrijkste rol bij het verkrijgen van een unieke kwaliteitsport, die de vintage port genoemd wordt.

Nu heb ik ook Virtual World op mijn computer staan. (Bedankt voor de Tip...!). Mooi!

Free Counters
007counters.com
View My Stats