Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

maandag, maart 16, 2009

Donderdag in Rome.

In het Colloseum.
We waren al vroeg op. De bedoeling was om als eerste het Colloseum te gaan bezoeken. Helaas was het door omstandigheden pas laat open. Om 13.00hr. pas. Daarom veranderde het plan en bezochten we het Forum Romanum. Het is een mooi stukje oudheid. Na wat terrasjes gingen we naar het Colloseum. We namen maar een gids voor de nodige uitleg. Kort samen gevat: In het jaar 72 na Christus gaf keizer Vespasianus opdracht om het Colosseum te bouwen, maar hijzelf heeft het nooit af gezien. Na zijn dood ging Titus, zijn zoon, verder met de bouw. Toen het Colosseum (het heette toen nog Amphitheatrum Flavium) klaar was, konden er ongeveer 55.000 tot 70.000 mensen in.
Het ontwerp was erg handig, het had 80 genummerde ingangen en trappen die naar verschillende verdiepingen gingen. Hierdoor kon iedereen in 10 minuten op zijn plaats zitten. De verdiepingen zijn ongeveer allemaal 12 meter hoog, met bogen van 6 à 7meter hoog en 4 meter breed. De 1e, 2e en 3e verdieping hebben Dorische, Ionische en Corinthische zuilen tussen de bogen. De 4e verdieping had helemaal geen bogen.

Armando en ik: van collega's naar VRIENDEN...! Lang naar uitgekeken, nu waren Armando en ik er dus echt. Mooi...!
Thomas en Rien, fijne collega's.

De Trevifontein.
Na het Colloseum gingen we richting de Trevifontein en de Spaanse Trappen. Toen werd het al avond. Maar, het bleef overal erg gezellig druk. Mooie stad, Rome.
Op weg naar het Vaticaan......

Morgen meer, dan de vrijdag, het bezoek aan het Vaticaan.

Free Counters
007counters.com
View My Stats