Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

vrijdag, april 16, 2010

Fietsen op Schouwen-Duiveland.

Terug bij "de Gekroonde Suikerbiet"in Zierikzee.
Vandaag reden Armando en ik een mooie tocht op
Schouwen-Duiveland. Helaas net iets te vroeg terug in Noordgouwe.
Na afloop tijd voor het orgineel programma. Eerst gingen we wat drinken bij "de Gekroonde Suikerbiet". We hadden het natuurlijk o.a. over 21 april 2009 bijna alweer een jaar geleden. Suikerbieten, Shell en Nedalco.
Prachtig mooi terras aan de haven van Zierikzee.
Hierna vertrokken we naar de Krammersluizen. Hier bekeken we het unieke systeem om zout water en zoet water van elkaar te kunnen scheiden.
Armando en ik op het uitkijkpunt van de Philipsdam.
Vanuit het uitkijkpunt konden we zeer ver kijken. Ondanks de vulkaan uitbarsting en het hele vliegverkeer wat plat lag. We zagen Shell Pernis op 26 km. en ook Shell Moerdijk 29 km. mooi liggen.
Het was duidelijk dat Armando er op 23-7-96 en Pasen 2002 ook al eens was geweest ;)!
Armando was er al eens eerder, 23-7-'96.
Fotograaf Armando met oog voor detail: Nice Socks...;)

Mooi dagje uit!

Krammersluizen: Het hoogtepunt van de Philipsdam wordt gevormd door de twee scheepsvaartsluizen. Deze sluizen waren nodig omdat de Philipsdam precies op de scheepsvaartverbinding tussen de Schelde en de Rijn kwam te liggen. Deze Krammersluizen hebben een uniek systeem waarmee zout en zoet water van elkaar gescheiden kunnen worden. Men wilde voorkomen dat er tijdens het passeren van schepen teveel zout Oosterscheldewater in het zoete Volkerak zou komen of teveel zoet water in de Oosterschelde. Met een zout-zoet scheidingssysteem was al ervaring opgedaan bij de Kreekraksluizen zuidelijker in de Schelde-Rijnverbinding. De sluizen werden 280 meter lang en 24 meter breed om ook ruimte te kunnn bieden aan binnenvaartschepen met vier duwbakken. Voor de sluizen werden voorhavens aangelegd van 1,3 kilometer lengte waar schepen konden aanmeren. Ten noorden van de twee schutsluizen kwam bovendien een extra jachtsluis, die een eigen voorhaven van 75 meter had. Er werd ruimte gereserveerd voor extra sluizen als de beroeps- of pleziervaart in de toekomst zou toenemen.

Free Counters
007counters.com
View My Stats