Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

zaterdag, januari 08, 2011

Het jaar van mijn zeilreis op de Oosterschelde.

Stoomschip Hilversum.
Dit schilderij van de Hilversum heb ik al vele jaren. Ik heb al veel geschreven op mijn weblog over de Hilversum.
Het is een schilderij uit 1903. Ik heb veel onderzoek gedaan naar de historie van dit schip. Hier het verhaal van Jan Wisse, verteld door Peter Wisse uit Terneuzen.
Dit stalen stoomschip Hilversum kon nog steeds varen op zeil. Zelfs 15 jaar nadat dit schilderij gemaakt was werd er nog een houten driemasttopzeilschoener gebouwd. Dit schip kreeg de naam Oosterschelde. De bouw van de Oosterschelde begon in november 1917 het jaar waarop de Hilversum op 24 juni 1917 op 5 mijl ten oosten van Lundy Island op een mijn liep. Een mijn die gelegd was door de Duitse onderzeeboot UC 51. Met de Oosterschelde vaar ik vlak langs de plek waar de onderzeeboot UC 51 op 13 november 1917 in het Engels Kanaal tot zinken werd gebracht door distroyer HMS “Firedrake”.
Wat past toch alles mooi in elkaar eej ;) Dit jaar vaar ik mee met dit mooie zeilschip als bemanningslid. Ik zeil dan een tocht van meer dan 1000 nautical miles. We varen door het Engels Kanaal en de Golf van Biskaje. We maken een tussenstop op het eiland Quernsey en Belle Isle. We varen daarna naar Vannes waar ons schip Oosterschelde de
Parade of Sail Vannes 2011 zal aanvoeren. Ik kom van de hogere zeevaartschool te Vlissingen en heb eigenlijk te weinig gevaren.
Met deze zeilreis is straks mijn cirkel rond...
Hier alle info over de Oosterschelde.
Laterss meer...

Free Counters
007counters.com
View My Stats