Louis Baseler uit Huijbergen

Huijbergen en omgeving. Wat maak ik er allemaal mee. Ik beschrijf hier mijn hobby, toerfietsen. Wat gebeurt er hier in Huijbergen en omgeving. Verder een beetje mijn kijk op de wereld vanuit Huijbergen. Huijbergen, mijn dorp op de Belgisch-Nederlandse grens: "The most interesting things in life exist at the boundary, both in the physical sense and metaphorically". Barry Lee.

vrijdag, april 23, 2010

Het is dit weekend zover: Rokjesdag...!

Rokjesdag is de dag waarop een groot deel van de Nederlandse vrouwen voor het eerst in het jaar zomerse kleding zoals een korte rok zou dragen, doorgaans midden april.

Deze term bestaat al veel langer, maar is in Nederland bekend geworden door Martin Bril, die ten onrechte doorgaat voor de bedenker van de term. Hij maakte het woord populair. Bril gebruikte 'rokjesdag' voor het eerst in 1996 in een column in Het Parool, waarna hij er regelmatig op terugkwam in zijn columns, onder andere in De Volkskrant. De term is inmiddels zo ingeburgerd, dat deze is opgenomen in het Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal, overigens zonder directe uitleg maar met een verwijzing naar de synonieme term bloesjesdag.

Brils fascinatie voor dit fenomeen had niet te maken met erotiek, zoals hij meermalen vanwege met name vrouwelijke criticasters uiteen heeft gezet, alswel met het door hem waargenomen gegeven dat vrouwen - als bij geheime afspraak - opeens en masse op straat verschijnen met blote benen en een rok.
In Amerika is dit fenomeen bekend als Skirt day
Martin Bril, Rokjesdag...!

Free Counters
007counters.com
View My Stats