Real Time Ship Movements: Vlissingen Approach and Scheld.Antwerp in joyful expectation of MSC Beatrice.The MSC Beatrice is due to vist the port of Antwerp at the beginning of next week. With a length of 366 metres and a capacity of 14,000 TEU (twenty-foot equivalent units) it is one of the largest container ships in the world. The MSC Beatrice is expected to dock on Tuesday 7 or Wednesday 8 April. Watch this website for the latest developments! For the moment we can already give a list of record ships in the port of Antwerp and the best locations to get a close look at the MSC Beatrice sailing along in all its majesty. Mooi, MSC Beatrice in onze Schelde.Ook weer een teken dat de economie weer aantrekt. Je ziet namelijk weer steeds meer container schepen terug komen naar Antwerpen.
Dit is de MSC Beatrice, van de Mediterranean Shipping Company, founded in 1970.Van de MSC Beatrice zijn nog maar weinig foto's beschikbaar, het is het zusterschip van de MSC Daniela. Ook 366m lang en 51m breedSeven TEU records in eleven years
April 1998 Düsseldorf Express Hapag Lloyd 4,612 TEU
June 1998 Yunhe Cosco 5,250 TEU
February 2000 OOCL Shanghai OOCL 5,600 TEU
February 2004 CSCL Europe CSCL 8,468 TEU
August 2006 Xin Los Angeles CSCL 9,580 TEU
November 2008 Cosco Oceania Cosco 10,062 TEU
April 2009 MSC Beatrice MSC 14,000 TEU
Recordschepen MSC naar Benelux:
MSC heeft besloten om haar nieuwste recordschepen nu toch naar Noord-Europa te sturen. Het eerste zusterschip van de MSC Daniela (14.000 teu), de MSC Beatrice, maakt zijn maidentrip in de Silk Service die in Europa achtereenvolgens Felixstowe, Rotterdam en Antwerpen aanloopt. Volgens de vaarschema's die op de website van de rederij geconsulteerd kunnen worden, vertrekt de MSC Beatrice op 5 april uit Rotterdam en op 7 april uit Antwerpen.
De komst van de MSC Beatrice is de voorbode van een volledige vlootvernieuwing voor de Silk Service naar het Midden- en Verre Oosten. In die dienst varen nu tien eenheden met een capaciteit van 9.200 tot 9.580 teu. Vanaf begin april schuiven vier eenheden van 11.600 teu (type MSC Sola) naar deze dienst op die nu nog op het Middellandse Zeegebied varen. Ook de MSC Daniela verhuist mee en de MSC Danit van 14.000 teu zal begin mei op maidentrip in Rotterdam en Antwerpen arriveren.
Voor Antwerpen worden de MSC Beatrice en haar zusters nieuwe recordschepen. Eerder dit jaar besloten Vlaanderen en Nederland dat dit soort schepen de Westerschelde mag opvaren, maar in een eerste instantie moet daarvoor elke keer ad hoc toestemming gevraagd worden. De 14.000 teu grote schepen zullen aan de MSC Home Terminal in het Delwaidedok behandeld worden. ‘We zetten Antwerpen nu echt op de wereldkaart', aldus een terminalverantwoordelijke. In Rotterdam blijft het record van het grootste containerschip op naam van de Emma Maersk van ruim 15.000 teu (en zusterschepen) staan. De MSC Beatrice & Co worden de op een na grootste schepen die de Maashaven op regelmatige basis aanlopen.De Grootste: Mijn merk, SAMSUNG.....!! Op papier is de ’Emma Maersk’ van de Deense reder Maersk het grootste containerschip ter wereld, maar kenners menen dat de ’MSC Beatrice’ in de praktijk meer containers kan vervoeren. Net zoals de grote cruiseschepen is het schip een soort varend flatgebouw dat met de containers aan boord meer weg heeft van een wolkenkrabber.
Om het schip voort te stuwen, is dan ook heel wat nodig. Hieronder een overzicht van feiten over het megaschip.
VERVOERSCAPACITEIT: De ’MSC Beatrice’ kan 14.000 containers van twintig voet vervoeren.
AFMETINGEN: Het schip is 366 meter lang, 52 meter breed en 67 meter hoog van kiel tot mast.
SNELHEID: Er kan gevaren worden met een snelheid van 24 knopen per uur wat ongeveer neerkomt op 50 kilometer per uur.
BRANDSTOFVERBRUIK: Per dag verbruikt de ’Beatrice’ 262.000 liter stookolie. Er kan bijna 13 miljoen liter stookolie in ’de tank’.
AANDRIJVING: De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk. De schroef weegt 92 ton met een diameter van ruim 9 meter. Het anker weegt 12 ton en heeft een ketting van 250 meter lang.
FACILITEITEN: De 24 personeelsleden bewegen zich over acht verschillende dekken, hebben 31 hutten met douche tot hun beschikking, een bar, medisch centrum, sauna en fitnesszaal.
BOUW: Het schip is gebouwd in Korea door
SAMSUNG en kostte ruim 120 miljoen dollar.